Az olvasottság nem publikus.
  • Könyvespolc
  • Ez már történelem
  • Közélet
  • Klasszikus
  • Vers és Idézet
  • Impresszum
A feketehalállal szembeni harc

A feketehalállal szembeni harc

Albert Camus: Pestis című művéről

image0.png

„Mostantól kezdve azt lehet mondani, hogy a pestis volt az aggodalom mindannyiunk számára.”

A sivatagos Algériában vagyunk  az 1940-es években, Oránban, ahol könyörtelenűl és válogatás nélkül pusztít a Pestisjárvány. A város lakóinak egyénenkénet és közösségként is helyt kell állniuk egy nem mindennapi, de a történelemben már oly sokszor előforduló betegséggel szemben. A hely fiktív, a szereplők fiktívek, a történet fiktív, de vajon van-e aktualitása ránk nézve?

Albert Camus a XX. század egyik legjelentősebb egzisztencialista írója. Regényeinek színhelyéül sokszor választja szülőföldjét az algériai sivatagot. A Pestis megrázó történetének is ezt a színhelyet választotta. A könyv 1947-ben jelent meg, Franciaországban azonnal az eladási listák tetejére került és a mostani helyzet tükrében újra bestseller lett a franciák körében. Sokak szerint a mű a fasizmus jelképe, és igazából ennek a rendszernek a szörnyűségeit írja le . A történet eggyetlen egy bizonytalan pontja a pontos időponthiánya, ezzel mint egy árnyaltan jelzi az író, hogy egy ilyen katasztrófa bármikor és bárhol megtörténhet. A pestis mint betegség rendkívül realisztikusan és naturalistán van bemutatva. Rémisztő pontossággal leírja a betegség különböző aspektusait. Klinikai pontossággal levezeti a betegség különböző stádiumait. Ez a rendkívüli pontosság Camusnek négy év kutató munkába került, ami jól mutatja hogy mennyire törekedett a szerző a mű tökéletességére.

 

image2.jpeg

Albert Camus

Ebben a jelentéktelen városban ismerkedünk meg a regény egyik központi alakjával Bernart Rieux doktorral aki lelkiismeretes munka végzése közben lát egy patkányt aminek a szájából vér ömlik ki. Jól tudja hogy ez egy csapás előhírnöke a város számára. Eközben saját magánéleti válsága is gyötri, mivel felesége betegségével kénytelen foglalkozni. Rieux doktor „belefáradt abba a világba, melyben él”.

Ám ettől függetlenül lelkesen végzi munkáját és minden elé helyezi a betegek és a szegények sorsát. Utálja a halált és a szenvedést. Az emberi lét célját a küzdelemben keresi. Ő testesíti meg Camus főfilozófiáját az abszurdumot, melyet a Sziszüphosz mítosza című könyvében fejt ki bővebben az író.

Az elpusztúlt patkányok száma rohamosan nő, a város lakói észreveszik ezt a jelenséget, de nem tulajdonítanak neki különösebb jelentőséget. Még akkor sem amikor a pestis elviszi első áldozatait. Az emberek képtelennek vélik hogy egy rég letűnt betegség újra felüsse a fejét. 

Az ember természetesen mindig megkisérlelheti hogy elfordul a nyilvánvaló igazságtól, takarhatja a szemét, de az igazság oly szörnyen erős, hogy végül mindent legyőz.

Mint fogalmaznak:„Nyugaton már nyoma sincs.” A hatóságok lassan és szervezetlenül reagálnak, de megállapítják, hogy a várost Bubó-pestis sújtja. Végső soron vesztegzár alá veszik a várost egyfajta kollektív börtönné téve azt.

A pestis őrszemeket helyezett a kapunál, és elfordította az Oran felé tartó hajókat.

Az emberek bezárkóznak, a kapcsolatok kezdenek széthulni és mindenki elkezdi saját egyéni küzdelmét. Ami érthető ilyen helyzetben hiszen az ember hajlamos az individualizmusra. A járvány kiteljesedésével tömegével kezdi szedni áldozatait a pestis tető pontja közeledtével a helyzet megoldhatatlannak tűnik. De néhány kiemelkedő szereplő segítségével az egyéneket újra közösségé tudják kovácsolni. Ezáltal a város szikrányi reményt kezd látni a helyzet megoldására.

image1.jpeg

Védőruha a pestis ellen

Mostantól azt mondhatjuk hogy a pestis mindannyiunk aggodalma volt.

A pestis járvány tetőpontjára hág, Rieux doktor tehetetlen és szenved attól hogy egyszerűen képtelen segíteni az embereken, ami hivatása munka leírásába tartozik alapvetően, csak diagnózíst tud felállítani és tényeket tud közölni. A város ellene fordul mert már ő sem képes javítani a körűlményeken. Pedig ő az aki a közösség érdekében bármit képes feláldozni.

Alapvetően nincs főszereplője a könyvnek, ezért más emberek szemszögéből is láthatjuk kiteljesedni a történetet. Láthatjuk, hogy hogyan viselkedik hívő és hitetlen, látogató és helybéli, orvos és hivatalnok, szerelmes és magányos. Elkezdi mindenki kollektívan saját problémái és céljai elé helyezni a közösség célját azaz hogy legyőzzék a járványt.

Az egyetlen módja a pestis elleni küzdelemnek: az általános tisztesség.

A sok áldozattól valahogy meg kell szabadulnia a városnak a futballpályákat tömegsírokká alakítják és krematóriumokat hoznak létre. Az emberek nap mint nap látják a jellegzetes sárga villamost amint halottakkal megpakolva síri csendben halad a városon kívülre. A halál összekeveredik a hétköznapokkal és egyfajta semlegességet kezd kialakítani az emberekben.

A cselekményben nem a járvány kétes legyőzésén van a hangsúly, hanem a szereplők  egymás iránti szeretetén, testvériességén, együttérzésén, amit Camus nagyon érzékletesen ír le. A csapások idején fedezhető fel, hogy az emberek inkább jók mint gonoszak.

Az emberekben több a csodálnivaló mint a megvetni való.

A pestis megállni látszódik, lassan éledezik a város azonban továbbra is vannak halálesetek. Ünnep kerekedik és mindenki kezd megfeledkezni az előző év gyötrelmeiről. De Rieux doktor tudja, hogy a pestis beivódik a bútorokba és függönyökbe és csak idő kérdése hogy újra megjelenjen. Az író ezzel az ember tudatában jelenlévő pusztító vészt is szimbolizálja. Az örök jelenlétét hírdeti a szenvedésének, az újra kezdődő harc átmeneti eredményeit. Lehet hogy a csapások sosem szűnnek meg, de mindig lesz egy dolog ami iránt az ember epekedhet, ami nem más mint a szeretet az embertársai felé.

Források:
cultura.hu
doksi.hu
juratus.elte.hu

Írta: Horváth János

Szólj hozzá! Könyv Publicisztika Modern Járvány Könyvespolc Filozófikus Tovább
A feketehalállal szembeni harc Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Hogyan csináljunk jó krimit? Hogyan csináljunk jó krimit?
  • Fesztivál-betegség Fesztivál-betegség
  • Jack London: A vaspata Jack London: A vaspata
  • Mitől lesz valaki vezető? Mitől lesz valaki vezető?
  • Erdélyben Erdélyben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturflow.blog.hu/api/trackback/id/tr3615602632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Facebook

Ami érdekel, ami foglalkoztat, ami izgat, ami árad, ami jön…

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Keresés

Címkék

Ázsia (1) Beszélgetés (1) Drogok (1) Elektronikus zene (1) Életrajz (1) Extázis (1) Ez már történelem (5) Festészet (1) Fesztivál (1) Film (2) Filozófikus (2) Gyilkosság (1) Higasino Keigo (1) Japán (1) Járvány (1) Karikatúra (1) Klasszikus (2) Könyv (8) Könyvespolc (8) Közélet (6) Kritika (5) Magyar (4) Mámor (1) Média (3) Milorad Krstić (1) Modern (6) Mozi (2) Művelődéstörténet (1) Nemzeit Kulturális Alap (1) Nyomozás (1) Oscar-díj (1) Publicisztika (2) Rajzfilm (1) Szerb (1) Szocializmus (1) Szórakozás (1) Tanítás (1) Tanulás (3) Techno (1) Thriller (1) Tomorrowland (1) Törvény (1) Trend (1) Tudomány (2) Ultra (1) Vers és idézet (4) XX század (2) Címkefelhő
2019-2020 kulturflow.blog.hu | Minden jog fenntartva
süti beállítások módosítása
Dashboard