Az olvasottság nem publikus.
  • Könyvespolc
  • Ez már történelem
  • Közélet
  • Klasszikus
  • Vers és Idézet
  • Impresszum
Hogyan csináljunk jó krimit?

Hogyan csináljunk jó krimit?

Tőrbe ejtve (spoiler mentes kritika)

torbe_ejtve_kritika_screenshot_20200103195848_4_original_560x313_cover.jpg

Ismerte napjaink problémáit... Magasfokú intelligenciára vall, hogy egy kérdést több szemszögből is megközelített, és nagyon kimérten és árnyaltan, de mégis határozottan foglalt állást a modern kor nagy kérdéseivel kapcsolatban. Emellett elegáns volt. És igényes.

A Kedves Olvasó most biztos azt hiszi, hogy elkevertem valamit és ez egy e-mail szövege akart lenni, melyet valamely közeli ismerősömnek szántam. Pedig erről szó sincs, nem egy személyről, hanem Rian Johnson legújabb filmjéről, a Tőrbe ejtvéről van szó.

Rian Johnson fogott egy, a nagyvászonról réges-rég száműzött műfajt, csinált egy ebben a kategóriában kifejezetten jó filmet, így a krimire vágyó nézők egyből fenomenálisként jellemzik. Ám aki egy old-school, egyszerű és könnyen megfejthető vasárnapi krimire vágyik, az inkább maradjon az TV képernyőnél, mivel itt aztán van minden, a politikai vitától kezdve, a spanyol szappanoperákat megszégyenítő családi perpatvarokon át, egészen az OBI© barkácsrészlegével versenyezni képes csavar-mennyiségig.

A rendezőt, Ryan Johnsont sokan leírták az Utolsó Jedik után, hiszen ez volt a Star Wars: Holiday Special óta a legrosszabb rész a franchise-ban. Jómagam is szkeptikus voltam, de végül a szeplőgárda és az IMDB 8.6-os értékelése meggyőzött, így hát adtam neki egy esélyt. Örülök, hogy így döntöttem: az utóbbi tíz év egyik, ha nem a legjobb krimi-filmjével van dolgunk.

Stílusában a film egy angolszász krimiként kezdődik, hogy körül járva a 21. századi amerikai társadalom kisebb-nagyobb problémáit az illegális bevándorlástól (erre külön hangsúlyt helyez a film), a dologtalan playboyok erkölcstelen világán, a neonácik és szélsőbalos pc-lovagok őrületén át a Trump-párti és a Trump-ellenes Amerika közötti törésvonalig, néhol átcsapva vígjátékba, visszatérjen a kiinduló stílushoz, hogy lezárja a filmet, meghintve a nézőit némi erkölcsi tanulsággal.

A színészek mellet a történetvezetés a film másik nagy erőssége. Ezért most pár szóban összefoglalom a sztorit, igyekezve senkinek nem elrontani az élményt. Röviden arról van szó, hogy egy idős krimiírót (Christopher Plummer) holtan találnak saját, hatalmas villájában a 85. születésnapját ünneplő parti után. Megjelenik a rendőrség, majd felbukkan egy elegáns, közepesen ismert magánnyomozó is (Daniel Craig), és együtt látnak hozzá, hogy felgöngyölítsék az ügyet. Mindeközben meg kell birkózniuk az író igencsak népes famíliájával, és a vele járó családi intrikákkal.

torbe_ejtve_kritika_screenshot_20200103195936_1_original_760x760.jpg

...majd felbukkan egy elegáns, közepesen ismert magánnyomozó is (Daniel Craig)...

A főszereplő színészek lubickolnak szerepeikben. Daniel Craig, mint az egocentrikus, de legbelül jó szívű nyomozó gyakorlatilag megteremtett egy olyan karaktert egy film alatt, amilyennek a felépítése általában egy több könyvön vagy filmen átívelő feladat. De szinte a teljes castingról elmondható, hogy a rendező az utolsó statisztáig minden karakterhez a lehető leghozzá illőbb színészt választotta.

A felvetett kérdéseket alaposan kifejti a film, bár néhol azért ez egy kissé túl gyermetegre sikerül: gondolok itt például a családi veszekedésbe torkollott politikai vitára, ami a helyi viszonyokhoz igazítva akár itthon is játszódhatna. Mindenesetre, akinél voltak vagy vannak nagy családi tabuk, dogmák, titkok és „néma viták”, azok nyomasztóan pontosan rá fognak ismerni egyes a filmben kialakult helyzetekre.

Összefoglalva egy kifejezetten korrekt, bár nem feltétlenül stílusokat megreformáló filmről van szó, melynek igencsak pozitív és értékelendő célja, hogy feltámasszon egy régóta halottnak, de legalábbis a mozikból száműzöttnek hitt műfajt.

Írta: Gavra Gusztáv

Szólj hozzá! Film Kritika Média Mozi Modern Tovább
Hogyan csináljunk jó krimit? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Kikerülni a nehezen kimondható szavakat Kikerülni a nehezen kimondható szavakat
  • A feketehalállal szembeni harc A feketehalállal szembeni harc
  • Fesztivál-betegség Fesztivál-betegség
  • World's Magic World's Magic
  • A magyarok nem csak köztünk élnek A magyarok nem csak köztünk élnek

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturflow.blog.hu/api/trackback/id/tr5615488642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Facebook

Ami érdekel, ami foglalkoztat, ami izgat, ami árad, ami jön…

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Keresés

Címkék

Ázsia (1) Beszélgetés (1) Drogok (1) Elektronikus zene (1) Életrajz (1) Extázis (1) Ez már történelem (5) Festészet (1) Fesztivál (1) Film (2) Filozófikus (2) Gyilkosság (1) Higasino Keigo (1) Japán (1) Járvány (1) Karikatúra (1) Klasszikus (2) Könyv (8) Könyvespolc (8) Közélet (6) Kritika (5) Magyar (4) Mámor (1) Média (3) Milorad Krstić (1) Modern (6) Mozi (2) Művelődéstörténet (1) Nemzeit Kulturális Alap (1) Nyomozás (1) Oscar-díj (1) Publicisztika (2) Rajzfilm (1) Szerb (1) Szocializmus (1) Szórakozás (1) Tanítás (1) Tanulás (3) Techno (1) Thriller (1) Tomorrowland (1) Törvény (1) Trend (1) Tudomány (2) Ultra (1) Vers és idézet (4) XX század (2) Címkefelhő
2019-2020 kulturflow.blog.hu | Minden jog fenntartva
süti beállítások módosítása
Dashboard